Velg riktig fraktmetode for dine forsendelser. Her finner du informasjon om mål, vekt og spesifikasjoner for å gjøre ditt valg enklere.
For å sikre korrekt pris og smidig levering, sørg for at pakkene er innenfor de tillatte mål og vekt for valgt fraktmetode. Juster emballasjen om nødvendig og oppgi nøyaktige mål og vekt ved opprettelse av etiketten.
Les også: Hva er fraktberegnet vekt?
Pakken utleveres til mottakers nærmeste PostNord utleveringssted eller pakkeautomat. Dette er oftest utleveringssteder i form av butikker med utvidede åpningstider. Så lenge man har valgt «E-varsling» på pakken blir kunden automatisk varslet når pakken ankommer utleveringssted og vil purres etter 3 dager om den ikke blir hentet. I denne meldingen vil mottakeren få muligheten til å betale ekstra for hjemlevering, endre utleveringssted eller utgi hentefullmakt på pakken. Pakken ligger på utleveringssted i 7 dager. Dersom pakken ikke hentes vil den sendes i retur, og returkostnad vil da gå til deg som avsender.
BPT: Faste vei, bane og energitillegg
MPT: Lengden på pakken er større enn 120 cm
SFT: Pakken er over maks tillatte mål/vekt (spesialfrakttillegg)
PAM: 2. påminnelse om mottaker ikke henter pakke
ADV: Hvis PostNord må kontakte avsender eller mottaker for å kunne levere sendingen (adviseringsgebyr). Tillegget belastes kun sendinger til bedrifter.
EEK: Fjerne oppkrav på pakke
COD/ETK: Postoppkrav-tillegg
SSR: Returner Mypack Collect
Se prisliste for detaljer om tillegg
Visste du at: Postnord vil fase ut dette produkter i løpet av 2024, nå som de har lansert Mypack Box. Pakke i postkassen må deretter sendes via Bring om man ønsker dette.
Pakken sendes i ordinær brevpoststrøm og leveres direkte i postkassen. Er pakken for stor til å leveres i postkasse eller postkassen ikke kan lokaliseres/er dårlig merket, blir pakken sendt til postkontor/Post i Butikk og utløser PPF-tillegg.
Om man vil unngå at pakker blir sendt til hentested kan man legge til tilleggstjenesten "Pose på døra" slik at pakken henges på døra mot et mindre ZPD-tillegg (se nedenfor). Merk at om pakken får plass i postkassen vil den leveres der fremfor å henges på døra, og ingen tillegg vil faktureres.Husk: For at levering i postkasse skal fungere smidig forutsettes det at postkassen er tydelig merket og at mottaker er folkeregistrert på adressen de har oppgitt som leveringsadresse. Dette kan være nyttig å formidle til mottakerne.
Avsender bør opplyse mottaker om kriteriene for levering som "Pose på døren":
Spesifikke PostNord-tillegg for MyPack Home Small
PPF: Kunne ikke leveres i postkasse, ble levert til hentested
ZPD: Kunne ikke leveres i postkasse, ble hengt i pose på døra
SFT: Spesialfrakttillegg. Pakken er over maks tillate mål/vekt
Se prisliste for detaljer om tillegg
Viktig: pakkene kan kun leveres til nærmeste pakkeautomat. Det er 85% dekning for pakkeautomater i Norge så det er viktig for nettbutikker å være tydelig og tilby dekkende fraktalternativer.
Pakken leveres til nærmeste pakkeautomat. Pakkeautomatene er hovedsaklig plassert utendørs slik at man kan hente pakken når man ønsker på døgnet. Pakkene hentes ut av pakkeboksene ved hjelp av App på telefonen, derfor er det obligatorisk å legge inn mottakers telefonnummer ved opprettelse av sendingen. Dersom pakkeautomat er full eller utilgjengelig, vil pakken leveres til bemannet utleveringssted i nærheten uten ekstra kostnad.
Mer info om Postnords pakkeautomater her
Spesifikke tillegg som kan inntreffe for MyPack Box:
BPT: Faste vei, bane og energitillegg
MPT: Pakken overskrider maks tillatte mål/vekt
Generelt om fraktmetoden
Pakken leveres ut mot kvittering (signatur). Om pakken ikke kan leveres varsles mottakeren for nytt leveringsforsøk neste distribusjonsdag. Totalt 3 leveringsforsøk blir gjort før varene blir returnert til avsender. Pakken returneres på avsenders bekostning. Gjeldende betingelser er standard PostNord betingelser.
Spesifikke PostNord-tillegg for ParcelB2B
BPT: Faste vei, bane og energitillegg
PKT: Privatkundetillegg (mottakeren er privatperson)
FKT: Flerkolli Parcel B2B/Multi Parcel ≥ 3 kolli: Tillegg for ekstra kolli
FKT: Flerkolli Parcel B2B/Multi Parcel 2 kolli: Tillegg for ekstra kolli
Om pakken overskrider 35 kg (fraktberegnet vekt) vil den gjøres om til stykkgods og prises deretter.
Se prisliste for pris per tillegg
Generelt om fraktmetoden
MyPack Home kan levere større gods til døra hos mottaker. Mottaker kan velge om kolliet skal leveres på kveld eller dagtid. Leveringen krever at mottaker signerer for pakken.
Kunden får varsling via email og/eller telefon avhengig av hva som er oppgitt. Mottakeren kan velge dato og tid for levering samt hvilket tidsrom det passer å få varen levert (tidsvinduene varierer basert på leveringsadresse: 08:00–13:00, 13:00–17:00 eller 17:00–21:00). Mottaker kan også velge at pakken skal levers uten bekreftelse og angi ønsket leveringssted. Dette gjøres ved å velge «melding om pakke på vei» i varslingsinnstillingene på myPostNord.
Spesifikke PostNord-tillegg for MyPack Home (med signatur)
BPT: Faste vei, bane og energitillegg
SFT: Spesialfrakttillegg om pakken er over maks tillatte mål/vekt
Se prisliste for pris per tillegg
For mer detaljer, les mer her.
Spesifikke PostNord-tillegg for Pallet
Se prisliste for pris per tillegg
For mer detaljer, les her.
Spesifikke PostNord-tillegg for Stykkgods Groupage
BPT: Faste vei, bane og energitillegg
SFT: Spesialfrakttillegg (over maks tillatt mål/vekt)
Flerkolli Groupage > 12 kolli: Tillegg for ekstra kolli (forkortet FKT ; MIF på faktura)
Flerkolli Groupage > 6 kolli: Tillegg for ekstra kolli (forkortet FKT ; MIF på faktura)
Se prisliste for pris per tillegg
PostNord Express Neste Dag, bedrift til bedrift produkt (B2B), er en ekspresstjeneste som leverer pakker innen en dag. Pakken sendes med fly, og en underleverandør brukes for å levere pakken til mottaker. Det tilkommer et gebyr (GEB) som varierer med avstand til flyplassen og vekt/volum på pakken. Du finner mer informasjon om produktet hos PostNord.
OBS: PostNord Express Neste Dag er ikke rabattert, men kan bestilles gjennom Cargonizer.
Generelle andre tillegg
OAG: Omadressering
PNT: Levering utenfor kjerneområde
MEG: Manglende EDI
FAG: Feil adresse er oppgitt eller pakke er booket på feil kundenummer. Dette kan typisk inntreffe om man forsøker å sende bedriftspakke til en postboks-adresse.
TUK: Tillegg utkjøring. Andre forsøk hjemlevering/bomtur henting. Dersom Postnord ikke får levert eller hentet til avtalt tid, vil det bli belastet for bomtur
SSM: Stoppe pakke fra å bli returnert
Returner sending: utenom MyPack Collect
Svalbard er ikke tilgjengelig på fraktavtalen.
Se prisliste for pris per tillegg