Ta gjerne kontakt om dere er usikre på noe i denne sammenheng, eller om dere har andre spørsmål i forbindelse med enten integrasjonen til Quick eller om vår EDI løsning, Cargonizer. Vi har ingen etableringsgebyr, supportkostnader, oppsigelsestider eller andre skjulte kostnader hos oss i Logistra, eneste kostnad er selve abonnementet.
Logg inn på cargonizer.no -> klikk på innstillinger -> nederst på skjermen vil man se API nøkkelen.
Api Key:
Dette er informasjon som benyttes om Cargonizer skal integreres med andre løsninger, slik som nettbutikker, ERP eller WMS systemer. Denne benyttes som oftest i kombinasjon med en SenderID som du finner til høyre for avsendernavnet over.
Quick3 kan integreres mot Logistra og benytter disse til å opprette sendinger.
Integrasjonen må deretter settes opp og konfigureres i Quick3, dette kan også Quick hjelpe deg med.
Du finner konfigureringsinfo under «Klientinnstillinger» – Fanen «Diverse».
Når du har aktivisert integrasjonen vil de leveringsmåtene du har i avtalen komme opp med gule linjer og de må aktiviseres. Dette finner du i fanen Sendinger>Leveringsmåter.
I dette bilde har vi aktivisert 3 av leveringsmåtene til Bring, det er de 3 linjer som er hvite. De gule linjer har vi ikke tatt i bruk men de er tilgjengelige gjennom avtalen vår med Bring/Logistra
For å aktivisere, klikk den grå boksen med pil i. Det lager en ny vare som du fyller i med nødvendig info. Minimum må du legge til ett varenummer, velge en leverandør og knytte varen til en varegruppe.
NB! IKKE endre Leverandørens varenummer som blir kopiert med i fra Prod. Varenr. De må være like for at sendingsmåten skal kunne benyttes.
Eks:
Når du har lagret så åpne fanen "Lager", og sett lagerstyring av. For å unngå at frakten blir med 100% fortjeneste så kan du åpne fanen "Innstillinger" og merk av for "Kostpris = salgspris ved salg (overstyrer varens kostpris) ".
Har du koblet leveringsmåter til nettbutikken må du krysse av for de nye måtene som skal brukes der og evt legge til fast pris på frakt/fraktfri grense
Sendinger kan opprettes fra kundebildet, leverandørbildet og ordrebildet, samt direkte fra sendinger fanen og søke opp kunde/leverandør eller manuelt fylle inn mottaker.
Ordre «Levering».
Påse at det er angitt en leveringsadresse, om kunden kun har en adresse på kundekortet vil denne bli benyttet. Hvis mottager har flere leveringsadresser velger du rett adresse fra nedtrekksmenyen. Mangler det leveringsadresse må den legges inn ved å trykke søkeikonet og så velge «Legg til» fra menyen der. Skriv inn Adresse, Postnr. og Sted. Dersom mottakeradressen er utenfor Norge må du også legge inn landskode. Husk å lagre før du trykker Ok.
Nå kan du opprette en sending. Velg «Ny sending» fra menyen (
) eller trykk ikonet for legg til (
). Fanen for dette finner du på nedre fanelinje i ordrebildet "Sendinger".
Dine leveringsmåter åpnes nå i eget vindu, pålogget som din bruker og med mottakers data på plass.
Dersom det ikke dukker opp et slikt vindu så sjekk at du ikke har en aktiv popup-blokkering i nettleseren. Denne må i tilfelle settes så den tillater slike vinduer fra Quick3.
Velg produkt (Sendingsmåte), eventuelle tilleggstjenester og informasjon om kolliene (vekt og mål). Ytterligere informasjon om dette finner du på hjelpesidene til valgte aktør (Logistra/Consignor).
Skriv ut etikett og steng vinduet for sendingen. Forhåndsmelding til transportør tar aktøren seg av.
Nå vil sendingen være lagt til som egen linje i ordren under fanen «Sendinger». Her finner du informasjon om sendingsnummer, kollinummer, porto og en del annen info. Frakten vil bi lagt til ved fakturering so men egen blokk på faktura.
Det er også et eget ikon der for pakkesporing. Disse sidene kommer også i eget vindu uavhengig av Quick3.